fredag 22 juli 2011

"I grunden utan skuld" Viveca Sten

I grunden utan skuld
"I grund utan skuld" är Viveca Stens tredje bok om polisen Thomas Andreasson. En mörk höstkväll försvinner en ung kvinna spårlöst från Sandhamn. Thomas Andreasson deltar i sökandet som försvåras av dåligt väder. Tillslut tvingas polisen ge upp letandet och flickan befaras ha druknat. Några månader senare ligger Sandhamn inbäddat i snö och is och Nora Linde åker ut till ön med sina söner. Barnen leker en dag ute i skogen och gör då ett fruktansvärt fynd. Flickan har bragts om livet och skändats på ett fruktansvärt sätt. Frågorna är många och det finns inte fler ledtrådar nu än vad det gjorde när hon försvann. Kommer de att hitta mördaren innan han slår till igen?
En bra bok som var svår att lägga ifrån sig, den sträcklästes nästan. Tycker att denna var bättre än del två i serien och jag hoppas på en femte del så småningom. Det var väldigt långa tillbaka blickar till början av 1900-talet och det kändes som onödigt många och långa. Visst har de viss betydelse för historien i slutändan, men det kändes ändå för mycket och de blev ibland tråkiga att läsa. Historien i sig fångar en verkligen och återigen är det mycket personligt, främst vad det gäller Nora. Men på det hela stora en bra bok som rekomnderas starkt.
Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.
Böckerna om Sandhamn i kronologisk ordning: "I de lugnaste vatten", "I den innersta kretsen", "I grunden utan skuld" och "I natt är du död", "I stundens hetta"

2 kommentarer:

  1. Ja det är denna författare som blivit så känd o populär denna sommar väl? Inte riktigt min stil på genre men de ska ju vara bra det har jag hört.

    Fick två böcker idag som jag inte ska börja i nu egentligen men är såååå sugen. Det är en bok som jag kom i kontakt med efter att ha sett filmen. "Oscar och den rosa damen" av Eric-Emmanuel Schmitt. O så "Dandy" av Andreas Carlsson.

    Boken om Oscar kommer jag nog läsa i lite då o då eller läsa ut fort för den är så tunn. Ska bli intressant o läsa boken eftersom jag gillade filmen så mycket.

    SvaraRadera