onsdag 13 juli 2011

"Dolda djup" Ann Cleeves

Dolda djup

"Dolda djup" är Ann Cleeves första bok i en ny serie om den orginelle kommisarien Vera Stanhope. Julie Armstrong kommer hem sent en sommarkväll och hittar sin tonårsson Luke död i badkaret som är vattenfyllt och smyckat med blommor. Till att börja med misstänker polisen att han begått självmord men snart står det klar att han blev strypt innan han placerades i badkaret. Några dagar senare hittas en ung kvinnas kropp i en vattenfylld klippreva vid havet, även den är dekorerad med blommor. Kommisarien Vera Stanhope och hennes assistent Joe Ashworth är förbryllade och en kamp mot klockan börjar. Vad har de två offren gemensamt och ska de lyckas hitta mördaren innan han slår till igen.

Jag har tidigare läst Ann Cleeves böcker om Shetlandspolisen Jimmy Perez och tyckt att de var riktigt bra. Då jag inte läst ordentligt på baksidan av boken tog det en stund innan jag förstod att denna bok inte handlade om honom. Jag blev riktigt förvånad. Jag kan starkt rekomendera de fyra böcker som skrivits om honom; "Svart som natten", "Vita nätter", "Rött stoft" och "Blå gryning".
Förvåningen gjorde att jag blev skeptiskt till boken men efter ett tag insåg jag att denna faktiskt också var riktigt bra. Vera Stanhope är en speciell kommisarie och hon lyssnar bl.a. mycket på skvaller. Boken är mycket bra och den var svår att lägga ifrån sig. Desutom var det omöjligt att lista ut vem mördaren var.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar