fredag 15 juli 2011

"I de lugnaste vatten" Viveca Sten

I de lugnaste vatten

"I de lugnaste vatten" är Viveca Stens första bok i serien om kriminalromaner från Sandhamn. I boken får vi lära känna Thomas Andreasson som jobbar hos Nackapolisen. Sandhamn ligger i Stockholms skärgård och en julimorgon flyter en död manskropp inlindad i fiskenät iland på stranden. En dryg vecka hittas en kvinna mördad på ett Bed and breakfast i Sandhamn. Thomas Andreasson får ta sig an fallet och han får lite oväntad hjälp av sin barndomskamrat Nora Linde som är fritidsboende på ön. Ledtrådaarna är få och de måste hitta den skyldiga innan fler liv går till spillo.

Jag läste för nån månad sen fjärde delen i serien "I natt är du död" och blev då sugen på att läsa de andra också. Jag trodde inte att jag läst nån av de andra, men den här boken känns bekant och det kan vara så att jag läst den tidigare. Boken är både bra och spännande och svår att lägga ifrån sig. En bra sommardeckare känns det som, att läsa på stranden eller i solstolen. Det är svårt att lista ut vem den skyldige är, jag lyckas inte, men berättelsen är lätt att följa med i. I mitt tidigare inlägg om "I natt är du död" skrev jag att man inte behövde ha läst de andra böckerna för att kunna läsa den. Det står jag fast vid, det man missar genom att inte läsa böckerna i ordning är både Thomas och Noras personliga historier. I serier så här är det ju alltid en personlig historia omkring huvudpersonerna. Men jag tycker att Viveca Sten ger så bra återblickar och förklaringar att de inte behöver läsas i ordning.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

Böckerna om Sandhamn i kronologisk ordning: "I de lugnaste vatten", "I den innersta kretsen", "I grunden utan skuld" och "I natt är du död", "I stundens hetta"

1 kommentar:

  1. Det känns som att det är denna bok som det har talats så mycket om, kan det stämma eller? Det låter i alla fall som en bok som jag skulle kunna fastna för även om det inte är min genre. Så denna får nog också hamna på listan med de där böckerna man vill läsa. Ofta är väl såna här typer av böcker fristående men att det är ingen nackdel att man har lite bakgrund.

    Jag är så sugen på två böcker. Den ena är Andreas Carlssons "Dandy".
    Den andra har inte kommit ut än men som jag ska lägga en bokning på Rickard Engfors "Allt eller inget".

    SvaraRadera