fredag 8 juli 2011

"Filosofiska Söndagsklubben" Alexander McCall Smith

Filosofiska söndagsklubben

"Filosofiska söndagsklubben" är Alexander McCall Smiths första bok i serien om Isabel Dalhousie. Isabel är redaktör för en filosofisk tidsskrift och hon ägnar mycket tid åt att fundera över livets olika dilemman. Hon blundar inte för verkligheten och har en förmåga av att involvera sig i saker som hon egentligen inte har någontin med att göra.
I denna bok blir Isabel vittne till en olycka i stadens konserthus. En man faller ned från översta raden, rakt ned i salong och avlider omedelbart. Isabel tycker att det är något konstigt med fallet och kan inte sluta att tänka på det. Hon börjar sedan själv att undersöka saken. Vad hände egentligen?

Jag gillar böckerna om Damernas detektivbyrå och jag gillar även den här boken. Den klassas som deckare och där håller jag inte riktigt med. Visst Isabel undersöker saker och i detta fall ett mord men jag tycker inte att den har de där riktiga spänningsmomenten som andra deckare har. Det här är mer en vardaglig historia om en kvinna som gillar att själva undersöka olika saker, eller som man också kan se det, en nyfiken kvinna. Boken är bra och jag tror att om man gillar Damernas Detektivbyrå så kommer man även att gilla  denna bok.


Boken finns att köpa hos Bokus och adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar