måndag 6 juni 2011

"I natt är du död" Viveca Sten

"I natt är du död" är den första boken som jag har läst av Viveca Sten. Men det är den fjärde boken i serien om Sandham. Jag kände dock inte att det märktes att jag började läsa mitt i en serie. Visst kom lite saker upp som hänt tidigare, men det var ändå inget problem att förstå och hänga med i handlingen.


Studenten Marcus Nielsen hittas hängd i sitt hem i Nacka och han har lämnat ett avskedsbrev efter sig. Marcus närmsta tror dock inte på att det är självmord och bönfaller polisen att titta närmare på fallet. Något som kriminalinspektör Thomas Andreasson gör. Snart hittas ytterligare en man död, en man som Marcus kontaktade strax innan sin död. Spåren leder till militärbasen Korsö som ligger utanför Sandhamn och där kustjägarna har varit verksamma under lång tid.


Jag tycker att boken var bra och det var svårt att sluta läsa den när man väl hade börjat, det var hela tiden "bara ett kapitel till". Den fångade mitt intresse  och det var lätt att följa med i handlingen. Jag anser inte att man behöver ha läst de andra böckerna för att kunna läsa denna. Det är en bok som absolut är värd att läsas.

Böckerna om Sandhamn i kronologisk ordning: "I de lugnaste vatten", "I den innersta kretsen", "I grunden utan skuld" och "I natt är du död", "I stundens hetta"

Boken finns att köpa hos Bokus och adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar