måndag 8 augusti 2011

"Lilla himlafågel" Joyce Carol Oates

Lilla himlafågel

Bara 11 år gammal hittar Aaron sin mamma Zoe brutalt mördad i familjens hus i den lilla staden Sparta i nordöstra USA. Polisens misstankar riktas fort mot Aarons far, som Zoe nyligen separerat från. Men efter ett tag går det rykten om att Zoe hade en älskare, en gift tvåbarnsfar och att han kan vara inblandad i mordet. I det här svårlösta dramat får man möte de två barnen Aaron och älskarens dotter Krista. De hör talas om varandra under uppväxten. Krista börjar följa efter Aaron som blänger på henne, men kan inte sluta tänka på henne. De rör sig i snävare cirklar kring varandra och i tonåren övergår det i ömsesidig besatthet. Samtidigt är båda övertygade om att det är den andres far som är mördaren.

Jag tycker inte att boken var speciellt bra, men jag kan inte heller säga att den var direkt dålig. Men den fångade inte mitt intresse på det sättet böcker kan göra, utan denna var ganska lätt att lägga ifrån sig. Jag har tidigare läst "Älskade syster" av Oates och den gillade jag inte alls. Den här boken är betydligt bättre, men jag tror att jag har svårt för sättet hon skriver på. Historien fångar mig inte heller och jag tycker att den stundtals är lite rörig, det är svårt att hänga med.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

3 kommentarer:

  1. Snabb du är =)

    Om jag skule välja 3 böcker skulle det bli "Inte utan min dotter", Marilyn mansons "Den långa vägen ut ur helveter" och "Syskonkärlek". Det är tre böcker jag verkligen gillar =)

    SvaraRadera
  2. Denna bok lät som något som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Men om du säger att den inte riktigt fångade dig så....
    I alla fall har jag läst klart den tunna boken av Eric-Emmanuel Schmitt "Oscar och den rosa damen". Jag hade från början sett filmen o fick då reda på att den baserades på en bok som jag nu har läst. Den är tunn så det går fort.

    Jag tycker väl inte att det är som en bok brukar vara, att man blir så tagen av den för spänningens skull. Eller att man vill veta hur det ska sluta. För man vet redan hur den kommer att sluta.

    Det som boken o Emmanuel verkligen fångar är detta med rädslan om döden, framförallt inför våra barn. Jag tycker att han fångar det på ett bra sätt o hur barn reagerar om de redan som i detta fall vet med sig att de har en dödlig sjukdom. Det är svårt o det är svårt att veta hur långt man kan prata om de eller om man ska vara helt tyst istället.
    Den är helt okej att läsa o författaren har flera böcker om just olika religioner. Denna berör ju kristendomen är kanske bra att ha med i beräkningarna.

    SvaraRadera
  3. Hur kan du tycka att Älskade syster och Lilla himlafågeln är dåliga?De är ju skiiiiiitbra!

    SvaraRadera