lördag 13 augusti 2011

"Diagnos: Gisslan" Peter Gissy

Diagnos: gisslan

"Diagnos: Gisslan" är Peter Gissys tredje bok om akutläkaren Robert Krüger. I centrala Mölndal sker det ett spektakulärt bankrån som går helt överstyr. Det blir ett litet byte och en av väktarna skjuts. Snart upptäcker polisen att de även tagit gisslan, och Robert Krügers svärfar är en av de tillfångatagna. Polisens utredningsgrupp, där Mia Baltzardotter ingår, har många frågor att reda ut och samtidigt sker ytterligare ett mord som kan kopplas till rånarna. Tänker rånarna göra sig av med alla i gisslan och varför släpps de bara inte? Robert tvingas till slut ensam agera bakom polisens rygg och då hittas samtidigt ett nytt offer i en container...

Jag har tidigare läst den första delen i serien, "Diagnos: mördad". Jag blev glatt överraskad när jag snubblade över denna bok på biblioteket då jag inte visste att det var en serie av böcker. Bonek är både bra och lättläst. du får följa polisens utredningsarbete samtidgt som du får följa Robert och hans frus egna kamp för att hitta sin svärfar. Böckerna går absolut att läsa i oordning och min tanke är nu att låna den andra delen för att även läsa den.

Böckerna i serien i kronologsk ordning: "Diagnos: mördad", "Diagnos: strypt" och "Diagnos: gisslan".

Böckerna finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar