söndag 25 september 2011

"Änglamakerskan" Camilla Läckberg


Under påsken 1974 försvinner en hel familj, utom lilla ettåriga Ebba, spårlöst från ön Valö utanför Fjällbacka. Det är uppdukat till en fin påsklunch för många personer i matsalen, men alla utom Ebba är spårlöst försvunna. Många år senare återvänder Ebba och hennes man Mårten till ön. De har förlorat sin son och försöker övervinna sorgen genom att rusta upp det gamla huset. Men de hinner inte mer än börja innan de blir utsatta för mordbrandsförsök och när de bryter upp golvet i matsalen hittar de intorkat blod. Har ondskan från det förflutna hunnit ifatt dem. Under utredningen av branden börjar Patrik Hedström och hans kollegor att gräva i det gamla fallet och som vanligt hjälper Patriks hustru Erika till på sitt sätt. Kommer gåtan att få sin lösning?

Jag blev oerhört glad när jag såg att Camilla Läckberg skulle släppa ännu en bok och har längtat länge efter denna, så naturligtvis kastade jag mig över den direkt och det gick fort att läsa. Jag tycker att denna bok är lika bra som Camilla Läckbergs senaste böcker. Jag har läst dom alla, om än inte i rätt ordning. Den här boken  kan man absolut läsa fristående, men man missar lite i den personliga historien då. Det ges korta återblickar, förklaringar till det som har med tidigare böcker att göra men ändå är det lite kneppigt att hänga med. Dessa personligasaker har dock ingen större inverkan på handlingen.
Jag rekomnderar varmt boken, den får toppbetyg!!

Böckerna i Fjällbackaserien är i kronologisk ordning: "Isprinsessan", "Predikanten", "Stenhuggaren", "Olycksfågeln", "Tyskungen", "Sjöjungfrun", "Fyrvaktaren" och "Änglamakerskan".

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar