lördag 17 september 2011

"Emma Mias dotter" Maria Eriksson

Emma, Mias dotter (pocket)

"Emma Mias dotter" handlar om Maria Erikssons dotter Emma. Vi har tidigare fått träffa Mia och hennes familj i böckerna "Gömda" och "Asyl" skrivna av Liza Marklund och senare också i "Mias hemlighet" skriven av Maria Eriksson själv. Denna bok är en uppföljare till dessa böcker. Här får vi följa Mias dotter Emma och höra hennes historia, dels om livet på flykt men mest om livet i USA och hennes motgångar där.

Jag tycker inte att den här boken var speciellt bra och jag hoppas att det blir den sista uppföljaren till succén "Gömda", då jag anser att böckerna bara blir sämre och sämre. Jag blir lite förvirrad då det är Emmas historia som berättas, men hennes mamma som står som författaren. I början av boken känns det också väldigt mycket som det är ett barn som berättar historien. Den känns väldigt ihoptryckt och snabb, samt har ett väldigt enkelt språk. Längre fram tycker jag att boken och språket blir bättre. Då man får följa Emmas kamp för att hitta sin identitet. Hon får reda på att mannen hon trodde var hennes far egentligen inte är det, utan det är mannen med de mörka ögonen. Efter detta får Emma många problem och man får följa hennes kamp för att överleva och hitta tillbaka till sig själv.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar