söndag 22 juli 2012

"Hungerspelen: trilogin" Suzanne Collins

Hungerspelen: trilogin (e-bok)

"Hungerspelen" är en trilogi som består av följande tre böcker; "Hungerspelen", "Fatta eld" och "Revolt".
24 deltagare, allt direktsänds och bara en överlever. Det är för att förhindra uppror och påminna om regimens makt som det varje år arrangeras Hungerspelen. Reglerna är mycket enkla, den personen som överlever får återvända hem, men det kan bara vara en.
Katniss hamnar i rampljuset när hon blir en av deltagarna i årets Hungerspel. Men för att klara sig måste hon bryta mot spelets regler och sätta sig upp mot landets makthavare. Hon blir snart en bricka i spelet och allt hon gör verkar följa med sig våld och lidande och hon vet inte längre vem hon kan lita på.

En bok som verkligen fångade hela mitt intresse och det var oerhört svårt att lägga den ifrån mig, att sträckläsa över 800 sidor är ju kanske inget man gör ;) Historien var så fängslande att jag bara var tvungen att läsa ett kapitell till. Boken är inte särskillt svår att läsa och en spännande handling hjälper ju också till. Boken är också fängslande på psykologin hur man kan få alla dessa människor att ställa upp på detta och vad de tolererar i de olika distrikten utan att ens lyfta ett finger. Det är oerhört svårt att förstå situationen och det gör boken ännu mer spännande.
Det här är en av de bästa böcker jag har läst på länge.

Detta var min första ebok, och jag har läst den både på mobilen och på läsplatta. En bok på 800 sidor har aldrig varit så lätt som denna gång ;)
Jag kommer att börja läsa fler och fler böcker som eböcker. Tänk vad många böcker man kan få med sig på resan utan att det väger knappt nåt. Nu är det slut på att ransonera läsandet för att böckerna ska räcka under hela vistelsen. Det tar mindre plats, mindre att damma och som nya verkar eböckerna vara lite billigare.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris
Finns även som ebok hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar