söndag 10 juni 2012

"Jag ska slakta dig som ett lamm och torka golvet med ditt ansikte" Shahrazad

Jag ska slakta dig som ett lamm och torka golvet med ditt ansikte

Shahrazad blev tvångsgift med sin många år äldre kusin eftersom hennes pappa hade lånat pengar av honom och inte kunde betala tillbaka. Hon följde med sin man till Sverige och blev där instängd, misshandlad och utsattes dagligen för våldtäkt. Men det är också en berättelse om hennes frigörelse och hennes kamp för ett bra liv.

Detta var en bok som jag hade väldigt svårt att släppa. De korta kapitlen gör boken väldigt lättläst och historien är en som verkligen fångar en. Man tror att detta är sånt som inte ska förekomma i Sverige, men det gör det. Det känns hemskt att hon har hållts fången i olika lägenheter i massor av år utan att någon har märkt nåt. Boken är bra men samtidigt hemsk. Den ger inte intrycket av att det funnits några bra stunder från åren med hennes man.
En bok jag verkligen rekomenderar er att läsa.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

4 kommentarer:

  1. Den står här hemma i min bokhylla och väntar på mig. Ska läsa en annan först innan jag tar tag i den. Kan tänka mig att jag oxå gillar den.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Denna bok har jag läst 2 gånger.
    Den har bra råd och tips för tjejer i samma situation.
    Bilderna utrycker känslorna som shahrazad hade.
    Att denna starka kvinna kan orka så mycket?
    Läs den den är hems men mycket bra att läsa.

    SvaraRadera
  3. Jag grät medan jag läste den. Den är stark av en stark kvinna.

    SvaraRadera
  4. Jag grät medan jag läste den. Den är stark av en stark kvinna.

    SvaraRadera