onsdag 20 juni 2012

"It's so easy!(och andra lögner)" Duff McKagan

It's so easy (och andra lögner) (pocket)

Duff McKagan var medlem i Guns N' Roses i tretton år och är en av upphovsmännen bakom flera av deras mest kända låtar. Tillsammans med Slash bildade han sen bandet Velvet Revolver och spelar även i det egna bandet Loaded.
Det här är Duffs egna berättelse om sin och bandets osannolika resa. De hemlösa åren då de bodde på gatan och spelade för gratis öl och de kreativa sammarbetet som ledde fram till flera av deras största hits. Men den handlar också om deras växande drogproblem, den 28 månader låna Use your illusion-turne'n och om den slutliga kollapsen som höll på att kosta honom livet.

Som ett tidigare Guns N' Roses fan, och jag gillar fortfarande dom låtarna, så var det väldigt intressant att läsa Duffs historia. Jag har tidigare läst både Slash och Steven Adlers historier och jag tycker att denna skiljer sig från dom. Deras historier handlade mer och drogerna och de problem de ställde till för bandet, än vad denna gör. Duff har fokuserat mer på annat, men nämner självklart även drogerna och hur de påverkade deras liv. Det som också skiljer sig åt är deras syn på Axl och vad som hände med bandet. Duff skriver inte lika bittert om Axl som de andra utan verkar se honom som en vän. En intressant historia som jag rekomderar er att läsa, speciellt om ni gillar Guns musik. Nu hoppas jag att de andra fd medlemmarna och Axl också berättar sin historia. Skulle vara spännande att läsa.

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag har missat boken av Duff. Däremot har jag läst de andra två. Slash var rätt hyfsad, även om det var mycket droger och en växande irritation mot Axl. Steven Adlers bok, borde inte ha getts ut. Den var direkt pinsam att läsa. Men jag tackar för tipset om Duff boken, ska se till att läsa den också. Tror dock att en bok av Axl låter vänta på sig, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Det bästa med denna bok är att Duff skriver själv och historien från den sprängda bukspottkörteln och när han börjar träna som en galning för att till sist i.o.m de tre sparringronderna mot världsmästaren i kampsporten komma på vilken jäkla resa Duff har gjort...

    SvaraRadera