lördag 15 oktober 2011

"Hur kunde hon?" Dana Fowley

Hur kunde hon?

Dana är fem år när hon och hennes syster Heather hamnar i händerna på en pedofilring i Skottland. Förövarna är deras biologiska mamma och deras styvpappa som introducerar dem för deras gärningsmän. De blir regelbundet slagna, våldtagna och utsatta för extrema övergrepp av flera pedofiler.
I vuxen ålder bestämmer sig Dana för att med hjälp av sin man att berätta sin historia. Det leder till att många av pedofilerna får långa fängelse straff.

En oerhört hemsk bok. Jag har läst många liknande böcker men detta är en av de värsta jag har stött på. Det beror mest på att det är så många nära släktingar som är inblandade, hennes mamma, styvpappa och farföräldrar. Alla de som man normalt ska kunna lita på. De utsätter barnen regelbundet för extrema övergrepp. Och systrarna pratar inte ens med varandra om det som händer. Men det är också en berättelse om styrka, styrkan att överleva och stå upp mot förövarna.
Den är läsvärd men oerhört jobbig att läsa.

Finns att köpa hos Bokus och Adlibris.

3 kommentarer:

  1. jag har oxå läst denna och jag tycker den är bra :) har du läst inspärrad?? av theresa cooper? jag har en bra applikation på facebbok som jag rekomenderar bokbörsen heter den där kan man lägga till böcker man läst

    SvaraRadera
  2. Usch vad hemskt det måste vara att bli utsatt av pedofiler...! Jag blir bara så fruktansvärt arg på mamma, hur tänker hon? ¨Strunt i att det är mina egna döttrar som jag fött till världen, det är ju bara ett litet barn och de kan inte göra motstånd, dessutom så skriker de och är jobbiga?¨ Förresten, åkte mamman i fängelset eller var hon död innan Dana berättade om henne?
    Måste läsa den här.

    SvaraRadera
  3. Sjukt perverterad man måste vara för att göra detta mot sina egna döttrar eller barnbarn. Nog så perverterad måste man vara för att göra såhär mot något barn över huvud taget. Men sina egna...Det krävs en hel del att gå så långt ifrån all naturliga instinkter.

    SvaraRadera