onsdag 28 mars 2012

"Förlorad heder" Norma Khouri


Förlorad heder - En sann berättelse om hedersmord, kärlek och vänskap (pocket)

Norma och Dalia blev bästa vänner redan när de var små. Och precis som alla andra kvinnor stod de under ständig uppsikt av sina bröder och fäder. De förväntades också gifta sig med den man som familjen sett ut åt dom. De övertalade sina familjer att få öppna en frisersalong, som är en av de få verksamheter som kvinnor i Jordanien får syssla med.
Samhället tillåter inte kärleksrelationer mellan människor med olika religioner. Det gör att Norma blir rädd när Dalia börjar uppvaktas av en katolsk kund. Trots att hon är medveten om riskerna väljer hon att försöka hjälpa Dalia.

Detta är en bok som jag läste för första gången för många år sedan, och jag tyckte att den var bättre då än nu. Det står på boken att det är en sann historia, något jag i efterhand har hört inte stämmer. Jag vet inte vilket man ska tro på, men även om den inte var det så skulle den likväl kunna vara det. Detta är ett öde som drabbar alldels för många kvinnor runtom i världen. Jag tycker att boken är bra och värd att läsas. Den ger en beskrivning av deras och andra jordanska kvinnors liv. Man funderar en del på vad som ska hända härnäst i boken och hur de ska lyckas dölja förhållandet. Tankarna kommer också över vad som ska hända när de blir påkomna och hur de blir det.

Boken verkar inte finnas att köpas längre. Men kanske finns den på biblioteken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar