onsdag 15 februari 2012

"Det blod som spillts" Åsa Larsson

Det blod som spillts (pocket)

"Det blod som spillts" är Åsa Larssons andra bok om Rebecka Martinsson. Det har nu gått två år sen mordet på den religiösa ledaren Viktor Strandgård. Rebecka är sjukskriven och har svårt att minnas händelsen. Vi jobbet tvingas hon dock tillbaka till Kiruna samtidigt som polisinspektör Anna-Maria Mella utreder mordet på prästen Mildred Nilsson. Likheten mellan de båda morden är stora och polisen letar efter en copycat, men spåren börjar att kallna. Mildred var feminist och hamnade på kant med många av männen i byn.

Jag läste den första boken "Solstorm" för några veckor sedan och jag fullkomligt älskade den. Denna bok var också bra, men inte lika fängslande. Här tycker jag att handlingen ibland är superbra men ibland ganska seg. Man befinner sig inte hela tiden mitt i historien på samma sätt som i första boken. Mycket av det beror säkert på att Rebecka inte är lika direkt inblandad som i den första boken. Det är mer persnligt runtomkring än vad det var tidigare. Boken är bra och absolut läsvärd, men har enligt mitt tycka inte samma sting som den första hade.
Jag rekomenderar starkt att man läser böckerna i ordning då många paralleller dras till det tidigare mordet.



Böckerna i serien är: "Solstorm", "Det blod som spillts", "Svart stig", "Till dess din vrede upphör" och "Till offer åt Molok".


Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar