söndag 4 december 2011

"Damernas detektivbyrå" Alexander McCall Smith

Damernas detektivbyrå (pocket)

"Damernas detektivbyrå" är den första i serien med samma namn och är skriven av Alexander McCall Smith. Mma Ramotswe är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, ja hon är faktiskt Botswanas första detektiv över huvud taget. Hennes metoder är kanske ganska okonventionella men med intuition, klokhet, sunt förnuft och en förmåga att få människor att öppna sig hjälper hon vanliga människor med deras bekymmer. Äkta män som är otrogna, försvunna barn, falska fäder och stulna bilar, inget är för stort eller för smått för henne.

Jag tycker att boken är helt underbar, ja faktiskt hela serien. Jag såg idag att den tolfte boken snart ska komma ut och jag kan knappt vänta. Vet egentligen inte varför jag gillar boken så mycket... men den är lättläst och den är fylld av härliga vardagliga berättelser. Mma Ramotswe och henne sekreterare är också två härliga karaktärer som man gillar. En bok som rekomnderas varmt. Böckerna är fristående men jag tror att det kan vara bra att läsa dem i ordning så att man hänger med i historierna runt karaktärerna i böckerna.


Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar